Buurtmediation

Bij een buurtconflict zijn vaak veel mensen en instanties betrokken. Een mediator kan in zo’n, vaak complexe, situatie als een buurtconflict uitkomst bieden door middel van buurtmediation. Buurtmediation start altijd met afzonderlijke gesprekken. Daarna zetten de in het buurtconflict betrokken partijen samen met de mediator een pad uit over hoe de kwestie besproken en aangepakt wordt.

Ruzie in de buurt

Vaak is overlast, of de angst voor overlast, de directe aanleiding voor buurtmediation. Buurtbewoners willen dat iets opgelost wordt, of dat iets niet gebeurt. Emoties lopen op, er zijn acties, er wordt een buurtcomité gevormd, er zijn contacten met de pers en de politiek. Meestal is de (lokale) overheid betrokken, maatschappelijke instellingen, of een projectontwikkelaar, woningcorporatie, politie, winkeliers, scholen, enzovoorts. Bij een buurtconflict is er vaak sprake van zeer uiteenlopende en soms conflicterende belangen. 

Voor een mediator is het in zo’n situatie belangrijk te weten wie betrokken zijn en wie er meepraten. Zijn er afspraken over hoe met elkaar omgegaan wordt? Wat te doen met de pers, is er politieke betrokkenheid, hoe wordt de achterban geïnformeerd? En, meer inhoudelijk, wat zijn hoofd- en bijzaken? Welke informatie is beschikbaar, welke ontbreekt en hoe wordt daarin voorzien? Wie is eindverantwoordelijk, waar worden de definitieve besluiten genomen, hoeveel tijd is beschikbaar? Bij aanvang van buurtmediation brengt Penninga Management en Mediation dit soort zaken helder in kaart.

Mediation overeenkomst

Wanneer de buurtmediation goed verloopt, levert dat aan het eind een overeenkomst op waarin alle gemaakte afspraken zijn vastgelegd. Een belangrijk onderdeel van deze mediation overeenkomst is wie toezicht houdt op een goede uitvoering van de afspraken en welke actie ondernomen wordt als de uitvoering stagneert. Het is niet ongebruikelijk dat buurtmediation een traject van enkele jaren is met een groot aantal bijeenkomsten.